Nevěřte všem mýtům o jídle

Nevěřte všem mýtům o jídle

Nevěřte všem mýtům, které se říkají o jídle a co koluje na internetu. Zjistili jsme názor odborníků a jaké jsou nejčastější mýty o zdravé stravě i hubnutí!

Říká se, že…

… Jíst 5 x denně je zdravější než třeba jen 3 x

Nevěřte všem mýtům… I když je pravdou, že denní příděl potravy rozdělený do více menších porcí, méně zatěžuje trávicí trakt a udržuje stabilní hladinu krevního cukru.

Nikdy se ale neprokázalo, že by častější jídlo mělo lepší vliv na naše zdraví, metabolismus nebo na úbytek tukové hmoty.

toasty

… Nasycené tuky jsou zlo

Tento mýtus koluje mezi lidmi už několik desítek let. Nasycené tuky bývají označovány za viníky při vzniku ischemické choroby srdeční nebo kardiovaskulárních onemocnění. Jenže nasycené tuky ze správných zdrojů a v přiměřeném množství, které jsou například obsaženy ve vaječných žloutcích či v másle, ve skutečnosti zvyšují hladinu „dobrého“ cholesterolu. A to naopak vede ke snižování hladiny cholesterolu „špatného“.

Nasycené tuky jsou navíc nepostradatelné pro vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K) a jsou základními stavebními kameny buněčných membrán.

Nízkotučné potraviny (ne)rovná se zdravé a dietní

Nevěřte všemu, co se říká o jídle, zejména tady ne! Na nízkotučných potravinách totiž většinou nic zdravého není. Aby výrobci kompenzovali nedostatek chuti, která nízkotučným potravinám opravdu chybí, přidávají do nich pro změnu kalorické sacharidy.

Nevěřte všem mýtům

Umělá sladidla? A opravdu pomáhají při snižování váhy?

V praxi bylo potvrzeno odborníky na obezitu a diabetes, že lidé konzumující delší dobu umělá sladidla mají naopak vyšší pravděpodobnost, že přiberou. A kromě toho jsou více ohroženi vznikem diabetu II. typu.

Říká se, že…

… Vejce škodí zdraví

Vejce mají úděsnou pověst kvůli takzvanému „cholesterolovému mýtu“, který je postavil do pozice největšího nepřítele srdečního svalu. Ale tento mýtus byl výzkumy vyvrácen. Jak už jsme zmínili, právě vejce se podílí na zvýšení hladiny „dobrého“ cholesterolu na úkor toho „špatného“, a tak vašemu srdíčku spíš pomohou než naopak. Samozřejmě si nesmíte naordinovat čistě vajíčkovou dietu, to by asi dobře nedopadlo.

Vejce v sobě také obsahují vitaminy skupiny B a vitamin D, a také cenné látky pro prevenci očních onemocnění.

Nevěřte všem mýtům

… Sója je zdravá

Sóju (na rozdíl od vajec) považuje většina lidí za zdravou potravinu. Jenže ouha! Přes 90% sóji je geneticky upravováno, což zdraví člověka rozhodně neprospívá.

Sójový olej obsahuje nepříznivý poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin, sójové boby zase kromě živin obsahují takzvané fytáty, které brání organismu při vstřebávání nutričních látek.

Asi bychom si měly své představy pěkně rychle srovnat. Vypadá to, že vše je úplně jinak, než se zdálo.

Je toho hodně, co se o potravinách dnes už ví, akorát mezi lidmi tyto informace ještě nejsou rozšířeny. A tak mýty bohužel zůstávají v platnosti.