Přecitlivělost není slabost

Přecitlivělost není slabost

Přecitlivělost není slabost, jak tvrdí například název knihy psychoterapeutky Ilse Sand, která sama sebe považuje za velmi citlivou a zabývá se konkrétními tipy, co mohou přecitlivělí lidé dělat, aby se jim lépe dařilo.

HSP

Zkratka HSP pochází z anglického výrazu highly sensitive person, tedy vysoce citliví lidé, a tato zkratka se v literatuře běžně používá. Pokud vás až k doženou scény z filmů, charitativní sbírky, utrpení ostatních a všechno si příliš berete, pravděpodobně jste HSP. Možná se občas cítíte mezi ostatními lidmi trapně, pokud se vám lesknou oči, když vidíte něco dojemného, ale tím se přestaňte trápit. Přecitlivělost má i své výhody!

Nejde o žádnou duševní poruchu, a rozhodně v tom nejste sama

Obecně platí fakt, že hypersenzitivní lidé vše více prožívají, takzvaně „až na dřeň“. Mají blíže k slzám a častěji se trápí, zažívají více stresu i strachu. Často se straní větší společnosti nebo se v ní chovají jako introverti, i když ve skutečnosti takoví nejsou. Stává se, že HSP silněji pociťují i fyzickou bolest a více vnímají smyslové zážitky. Rozhodit je může příliš hlasitá hudba, příliš výrazné vůně nebo příliš pestré barvy.

Předpokládá se, že HSP je v populaci asi 20 %, tedy téměř jedna čtvrtina lidí. A to je hodně. Možná i proto se v poslední době o zvýšené citlivosti stále víc mluví, což je skvělé. Díky tomu si i lidé méně citliví mohou uvědomit, co HSP prožívají, a hlavně, že nejsou divní nebo slabí.

Pokud je přecitlivělost vaším problémem a pokud jste si před ostatními vždy připadala jako citlivka, hysterka nebo křehotinka, není tomu tak. Stejně jako mnoho dalších lidí máte zkrátka citlivost v povaze. Ale citlivost rozhodně neznamená slabost!

Jaké výhody má přecitlivělost?

Na první pohled se to nezdá, ale vysoká citlivost má i své pozitivní stránky. Váš svět je rozhodně barevnější, protože si dokážete věci víc užívat, prožít každý okamžik. Lépe vnímáte umění, hudbu, krásu, přírodu a váš citový i duchovní život je bohatší.

Jistě, častěji než ostatní býváte smutná, ale vaše radost je také větší. Pravděpodobně prožíváte více chvil hlubokého štěstí, které ostatní možná nikdy nepoznali. Psycholožka Jiřina Prekopová krásně vystihla podstatu, když řekla, že bez citlivých jedinců by na světě bylo možná méně slz, ale také méně dobra.

Přecitlivělost. Učte se s ní pracovat

Jako s každou povahovou vlastností je potřeba i s HSP umět pracovat. Není nic proti ničemu, když se budete vyhýbat situacím, které na vás nepůsobí dobře. Pokud to tak cítíte, vyhněte se čtení knih a sledování filmů, které jsou dojemné nebo vyloženě smutné. Bez nich budete šťastnější!

Určitě také nezanedbávejte pohyb a relaxaci. Zapracujte na tom, co zahrnuje pojem duševní hygiena. Jestliže vám dělá dobře umění nebo hudba, věnujte se jim naplno. Pokud to nejde profesně, je to skvělé hobby. Jako koníček se výborně hodí i všechno, při čem se zdravě „vyřádíte“ a zažijete chvíle bezstarostnosti.

Pomáhající profese

Vysoce citliví lidé často tíhnou k takzvaným pomáhajícím profesím, jako jsou psychologové, terapeuti, ošetřovatelé, zdravotníci či sociální pracovníci. Jenže čím jste citlivější, tím větší máte pocit, že musíte zachránit celý svět, nebo ho alespoň udělat lepším. A to i bez ohledu na vaši profesi.

Pro vás je zkrátka tím nejdůležitějším uvědomit si, že i konání dobra má své meze a jako HSP jste mnohem více ohrožena syndromem vyhoření.