Proměňte ranní shon ve cvičení jógy

Proměňte ranní shon ve cvičení jógy

Proměňte ranní shon, a nejen ten. Všechny všední a každodenní aktivity se dají změnit ve cvičení jógy!

Ráno ve sprše, na židli v práci, během vaření večeře… Pokud nejste ten typ, který se rád sejde s ostatními a věnuje se společnému praktikování jógových cviků pod vedením zkušeného lektora, můžete si pohodlně zacvičit jinak. Doma, venku, v práci, zkrátka celý den!

Pro začátek proměňte běžný ranní shon ve cviky jako vystřižené z jogínských setkání.

Méně znamená více

Většina jógových pozic je sice zaměřena na konkrétní části těla, ale jakékoli cvičení ovlivňuje celé tělo. Svaly se posilují a protahují, vnitřní orgány se prokrvují a upravuje se jejich činnost. Je důležité každý cvik hluboce prodýchat, vnitřně prožít a procítit. Proto je daleko lepší soustředit se na jeden dobře provedený cvik než bezhlavě proletět celou sestavou poloh.

Po každém cviku se na krátkou chvíli zastavte, dýchejte a snažte se příjemný pocit, který jste cvičením získaly, přenést do běžného dne.

Víte, co znamená pozdrav Namaste? „Božské světlo ve mně se sklání před božským světlem, které je v tobě.“ Krásný způsob, jak začít den, nemyslíte?

Usmějte se a pokuste se úsměv neztratit!

1) Dobré ráno

Pozice se zvednutými pažemi. Protahuje a uvolňuje páteř a plotýnky. Oživuje tělo i ducha. Vědomým hlubokým dýcháním posilujete svou schopnost soustředění.

Proměňte běžný ranní shon

Položte se na záda a při nádechu zvedněte obě paže za hlavu. Protáhněte je co nejvíce dozadu. Poté krátce zadržte dech. S výdechem natažené ruce vracejte do původní polohy podél těla a úplně se uvolněte. Opakujte alespoň 3krát.

2) Ranní twist

Spinální torze vleže na zádech. Protahuje boční svalstvo a povzbuzuje činnost vnitřních orgánů. Napravuje a srovnává držení celého těla (viz obr. A).

Vleže na zádech se uvolněte, obejměte levé koleno oběma dlaněmi a přitáhněte směrem k hrudníku. Levou rukou se pusťte, paži natáhněte do strany a položte na podložku. Hlavu otočte vlevo. Pravou ruku položte na vnější stranu levého kolena a mírným tlakem ho stlačujte k podložce přes nataženou pravou nohu. Obě ramena zůstávají ležet na podložce. S každým výdechem koleno jemným tlakem stlačujte stále níž. V poslední pozici (rozumí se v poslední ještě pohodlné pozici) setrvejte 5 až 10 nádechů a výdechů.

Pak se pomalu vraťte do výchozí pozice a cvik opakujte na druhou stranu. Cviky zopakujte alespoň 3krát na každou stranu.

3) Pokloňte se novému dni

Dokonalý sed. Zlepšuje prokrvení hlavy a protahuje šíjové svaly. Dále zvyšuje pohyblivost kolen a kotníků. Prokrvuje vnitřní orgány ve spodní části trupu (viz obr. B).

Posaďte se na posteli do tureckého sedu. Dlaně položte na kolena. Zhluboka se nadechněte a narovnejte záda. Během výdechu držte záda rovná a předklánějte se co nejvíce dopředu a dolů. Uvolněte hlavu, zakulaťte záda a pokuste se dotknout čelem podložky.

Zpět záda napřimujte s nádechem, pomalu, obratel po obratli. Cvik opakujte 5krát.

Proměňte běžný ranní shon

4) Vysprchujte ramena

Protažení v ramenou. Cvik protahuje svaly ramenou a paží, uvolňuje napětí v oblasti šíje a zlepšuje pohyblivost ramenních kloubů (viz obr C).

Pod sprchou vzpažte obě ruce. Pravou paži ohněte a dlaň směřujte za hlavou směrem k levé lopatce. Hlavu otočte vpravo, mírně skloněnou kupředu. Levou rukou chytněte pravý loket a velmi jemně jej přitahujte směrem vlevo. 3krát se zhluboka nadechněte a vydechněte.

Poté paže vyměňte, hlavu otočte na druhou stranu a cvik opakujte na každou stranu minimálně 3krát.

5) Čistěte si zuby v poloze stromu

Poloha stromu zlepšuje koncentraci a duševní vyrovnanost. Posiluje svalstvo dolních končetin a otevírá oblast pánve. Skvělý cvik pro udržení rovnováhy (viz obr. D).

Vzpřímeně se postavte před umyvadlo a levou ruku si opřete o levý bok. Pohled směřujte kupředu, soustřeďte se na jeden bod. Pravou nohu pokrčte a chodidlo opřete o vnitřní stranu levého kolena. Trup držte vzpřímený.

Levá noha je, pokud možno, natažená, záda jsou rovná. Pravou rukou si krásně můžete čistit zuby.

Pomalu a hluboce dýchejte, zhruba po minutě vyměňte strany. Levé chodidlo opřete o vnitřní stranu pravého kolena a pokračujte v čištění zubů.

Ještě 1 až 2 cviky a můžete vyrazit do práce. O tom však příště. Bude skvělé, pokud se vám dnešních 5 ranních cviků podaří včlenit do života!