Sladkou cestou do deprese

Sladkou cestou do deprese

S depresí souvisí kde co. Málo pohybu, hormonální změny, změny počasí, dlouhodobý stres, ale také to, co jíte. Jídlo může být dokonce hlavním spouštěčem psychické nerovnováhy. Pokud jíte hodně sladkého a sklouzáváte do depresivních stavů, možná přesně víte, o čem je řeč.

Zákusky, bonbony, mléčná a bílá čokoláda, sušenky… Právě po těchto dobrůtkách se vaše nálada snadno změní na mrzutou, pesimistickou, nervózní a podrážděnou. Pozor si dejte hlavně na ty následující.

Sladkosti vás rozkolísají

Prvním zabijákem dobré nálady, jak už jsme zmínili, jsou cukrovinky všeho druhu. Kdo rád a často mlsá ví, že hladina cukru, která létá jak na houpačce, se přesně tak také odráží na náladě a k psychické rovnováze je velmi daleko.

Jednoduché cukry, které do sebe vpravujeme pojídáním různých pamlsků, rozkolísají hladinu cukru v krvi, což následně vede ke špatné náladě. Zvlášť u dětí bývá konzumace cukru častou příčinou neklidu, nervozity a problémů se soustředěním. Dnes se konzumace cukrů u dětí dává do spojitosti s ADHD.

Co jsou to hladové potraviny

Do této rizikové skupiny patří potraviny s vysokým glykemickým indexem, po kterých člověk velmi brzy dostane znovu hlad. Patří sem především výrobky z bílé mouky, předvařená rýže, těstoviny, hranolky, popcorn, cornflakes a sladké nápoje. Bílá mouka totiž také obsahuje jednoduché cukry, které vám rozhodí hladinu krevního cukru, zvýší chuť na sladké a vyvolají podrážděnost, neklid nebo bolest hlavy.

Barvené výrobky E100 až E180

K duševní pohodě nepřispívají ani jedlá barviva, která jsou označena výše zmíněným číslováním. Bohužel, barviva se přidávají už téměř do všeho – do nápojů, cereálií, pečiva, mléčných výrobků, ale také do uzenin.

Dochucovadla

Výčet „skrytých nepřátel“ uzavírá glutaman sodný, bílá krystalická látka bez vůně, která je nejčastěji používaným dochucovadlem v potravinářském průmyslu (a která navíc dokáže prodloužit životnost výrobku až o několik měsíců!). Najdete ho především v restauracích s rychlým občerstvením, v chipsech, mnoha mražených pokrmech a polotovarech, dále také v asijských a mexických jídlech, omáčkách či konzervovaných potravinách.

Nic naplat, pro dobrou náladu se stává jídelníček s opravdu úzkým výběrem. Není úplně reálné vyhnout se všem nebezpečím, jen bych vám ráda doporučila konzumovat výše zmíněné potraviny co nejméně to jde.

A určitě zapomeňte na to, že si půjdete s přáteli spravit náladu pizzou, kterou zapijete velkou sklenicí coly. Ve výsledku si náladu mnohem víc zhoršíte.

Jestliže vás téma zaujalo a chcete si o něm přečíst více, zkuste článek Pokud máte depresi, pozor na jídlo.